pondělí 30. dubna 2012

Netradiční úvaha o hodnotě jídla


„Jsem přesvědčen o tom, že většina z nás by vědomě neublížila jinému člověku ani jinému živému tvorovi. Zbytečným plýtváním potravinami však zvyšujeme utrpení zvířat i kruté hladovění a nedůstojné umírání milionů lidí.“

Zápisník o dobrovolnickém pobytu v Anglii by nebyl úplný, kdybych opomněl téma stravování. Můj jídelníček se po příjezdu do ostrovní země docela zásadně změnil. Neznamená to, že bych úplně přešel na anglickou kuchyni, musím si však vystačit se surovinami, které jsou v místních obchodech k dispozici. Stravuji se většinou samostatně, tudíž mám větší svobodu výběru, než když jsem chodíval do menzy. Nemusím například jíst tolik masa.


Proč jím méně masa

Svoji spotřebu masa jsem začal postupně omezovat před několika lety. Nejdříve jsem si přestal kupovat šunku a výrazně omezil konzumaci trvanlivých salámů. Místo toho se v mém nákupním košíku začalo objevovat větší množství plátkových sýrů a pomazánkového „másla“. Na moje jednání měly zpočátku vliv informace o nepříliš vysoké kvalitě masitých výrobků v českých obchodech, pocit nedůvěry pak přiživily medializované případy falšování data minimální trvanlivosti u zkaženého masa v některých supermarketech.

Postupem času jsem kromě tohoto praktického hlediska začal silněji vnímat s tím související etické problémy, jež jsou dle mého názoru neméně závažné. Prvním z nich jsou nesnesitelné podmínky, v nichž jsou nucena žít zvířata ve velkochovech, například drůbež. Nejde jen o to, že permanentní stres, jemuž jsou vystaveny slepice tísnící se v klecích, má nepochybně vliv na kvalitu jejich vajec a masa. Důležité je i to, že jsou to živí tvorové, kteří by měli mít právo na alespoň trochu důstojný život. Ten je velmi těžko představitelný, připadá-li na jednu slepici životní prostor srovnatelný s velikostí papíru formátu A4. Na rozdíl od těch, kteří se orientují především podle množství peněz na svém účtu či v peněžence, jsem proto jednoznačně přivítal nedávné rozhodnutí Evropské komise, díky kterému se prostor pro nosnice v klecích nepatrně zvětšil (doporučuji článek L. Zagaty Cena vajec vzrostla. Konečně). Myslím si, že skokové zvýšení cen vajec, které v České republice přiživilo euroskeptické nálady, mají na svědomí spíše ziskuchtiví obchodníci. Nutno podotknout, že jiná zvířata žijící ve velkochovech na tom nejsou o mnoho lépe než slepice.

Druhým etickým problémem, který se týká konzumace masa, je energetická náročnost. Chov zvířat vyžaduje několikanásobně vyšší zemědělskou plochu než produkce potravin rostlinného původu. Potíž je v tom, že počet obyvatel naší planety neustále stoupá a plocha, kterou můžeme využívat k získávání potravin, není neomezená. Zjednodušeně řečeno, výroba vegetariánské stravy je prostorově i energeticky úspornější. Čím méně masa člověk konzumuje, tím menší je jeho ekologická stopa.

Ekologická stopa (ES) je poměrně komplexním měřítkem udržitelnosti našich životních stylů. Jeden ze spoluautorů konceptu ES, Kanaďan William Rees, ji definuje touto otázkou: „Kolik plochy (země a vodních ekosystémů) je třeba k souvislému zajišťování všech zdrojů, které potřebuji ke svému současnému životnímu stylu a k zneškodnění všech odpadů, které při tom produkuji?“ ES se měří v globálních hektarech (gha) na osobu. U průměrného Čecha dosahuje hodnoty 4,9 gha, k dispozici je přitom jen plocha o velikosti 1,8 gha na osobu. To znamená, že kdyby vedli všichni obyvatelé naší planety stejný životní styl jako průměrný Čech, potřebovali bychom skoro tři planety. Oproti tomu průměrný Bangladéšan potřebuje 0,5 gha, průměrný Somálec dokonce jen 0,4 gha. Omezením své spotřeby masa se proto snažím alespoň symbolicky zmírnit tento nepoměr.

Úplný vegetarián nejsem. Sice zastávám názor, že by bylo dobré snížit celosvětovou spotřebu masa, ale chov hospodářských zvířat v důstojnějších podmínkách nezavrhuji. Kromě toho je podle mě mnohem horší nehospodárné nakládání s masem než jeho samotná konzumace. Pro lidi jako jsem já, kteří zařazují maso do svého jídelníčku jen příležitostně, se začíná vžívat pojem flexitarián, tj. flexibilní vegetarián (viz článek K. Vránkové Maso jenom v neděli).
 
Nehorázné plýtvání

S ohledem na stamiliony hladovějících lidí, bezmezné utrpení zvířat ve velkochovech a sobecké drancování přírodních zdrojů považuji za jeden z největších zločinů naší civilizace trestuhodné plýtvání. Na čem se moje závažné obvinění zakládá? Podle veřejně dostupných informací skončí třetina až polovina vyprodukovaných potravin na smetišti![1] Stejné množství jídla, které se takto nesmyslně vyhodí, by přitom mohlo stačit k nasycení všech hladových. Nejvíce se plýtvá v zemích, které samy sebe označují za vyspělé, tedy zejména v Americe a v Evropě. Chování nás Evropanů a Američanů je velmi neodpovědné a naprosto neomluvitelné.

Co je na plýtvání jídlem tak trestuhodného? V dnešním globalizovaném světě má naše nehospodárné zacházení s potravinami dalekosáhlé následky. Vedlejším efektem vyhazování jídla je růst cen potravin na světových trzích, na které doplácejí především ti nejchudší. Zároveň dochází k ubývání zdrojů vody, což v některých oblastech způsobuje trvalou neúrodnost půdy, která opět vede k růstu cen potravin pro chudé spotřebitele. Vyhazování potravin rovněž výrazně přispívá k uvolňování skleníkových plynů do atmosféry, čímž dochází k oteplování klimatu, na které nejcitelněji doplácejí zase obyvatelé rozvojových zemí.

Jsem přesvědčen o tom, že většina z nás by vědomě neublížila jinému člověku ani jinému živému tvorovi. Zbytečným plýtváním potravinami však zvyšujeme utrpení zvířat i kruté hladovění a nedůstojné umírání milionů lidí. Z jakého důvodu? Z nevědomosti, nebo kvůli naší zhýčkanosti. Mohli bychom se pokusit svalit vinu na supermarkety, které mají na svědomí patrně větší díl vyhozených potravin než domácnosti. Kdo ale do těch supermarketů chodí? Kdo vyžaduje široký sortiment zboží bez kazů a vad? Kdo si chce kupovat v lednu čerstvé jahody? Není to volná ruka trhu. Jsme to my, konkrétní zákazníci.

Dnes už bohužel ani pořádně nevíme, jaké zboží si v obchodech vlastně kupujeme. Uvedu jeden názorný příklad – kuřata. Jak se do těch mrazicích boxů dostanou? I kdyby se jednalo o česká kuřata, musíme začít v Jižní Americe. Odtud pochází většina sóji, která se dováží do Evropy jako krmivo. Aby se získala pole, na nichž je možné sóju pěstovat, kácejí se pralesy. To má samozřejmě mnoho negativních dopadů na přírodu. Domorodé kmeny přicházejí o své domovy, živočichové o svá útočiště. Kácení pralesů ohrožuje například populaci vzácného vlka hřivnatého. Když začne sója růst, kropí se pole chemickými postřiky na zahubení plevelu a škůdců. Stává se, že vítr zavane tyto jedovaté látky až do přilehlých lidských sídel, kde může kontaminovat vodu ve studních. Mnozí vesničané se kvůli tomu potýkají se zdravotními problémy (zvracení, nevolnost, krvácení z nosu, dýchací potíže, pálení očí), které někdy končí i smrtí. Chemikálie současně mohou znehodnotit jejich úrodu a otrávit jejich hospodářská zvířata – mohou chudé rolníky přivést na mizinu. Dělníci pracující na sojových polích leckdy pobírají extrémně nízkou mzdu, někteří z nich jsou v postavení moderních otroků. Sklizená sója se naloží na lodě a přepraví do Evropy.[2]

V některém z evropských přístavů se sója přeloží do kamionů, v nichž se dostane do České republiky. Tady se používá ke krmení drůbeže či prasat ve velkochovech. Kuřata se mačkají v halách po tisících a díky speciálnímu krmivu rostou tak rychle, že se jim lámou kosti. Když jsou dostatečně vykrmená, putují na jatka a poté do obchodů. Dle odhadů skončí každé druhé či třetí kuře v popelnici.

Co z toho vyplývá? Minimálně třetina kuřat trpěla zbytečně. Stejně zbytečně trpí mnoho domorodců v Jižní Americe, kteří žijí v blízkosti sojových polí. Zbytečně se kácí cenné pralesy. Kvůli tomu zbytečně vymírají živočišné druhy. Zbytečně se projezdí hektolitry nafty. Ceny potravin zbytečně stoupají a miliony lidí zbytečně umírají hladem.

Jídlo jede na dovolenou

Dalším palčivým problémem je nesmyslné převážení potravin z místa na místo, které postrádá jakoukoliv logiku. Na zcela absurdní situaci nedávno poukázaly Hospodářské noviny (viz článek CK Potraviny) a po nich Česká televize. Tak například během jednoho měsíce vyvezou kamiony na Slovensko 203 tisíc českých slepic. Opačným směrem přitom zamíří 216 tisíc slepic slovenských! Podobně nepochopitelná česko-slovenská obchodní výměna se týká tvarohu, ovoce, zeleniny, masa či vajec. A nejen česko-slovenská. Loni v červenci se převezlo z Česka do Německa 161 tun vajec, z Německa k nám 120 tun! Do všech sousedních států se z České republiky vyvážejí jablka. Zároveň se ze všech sousedních států dovážejí jablka do České republiky. Takové cestování potravin pochopitelně neprospívá jejich kvalitě ani životnímu prostředí a zvyšuje tlak na budování nepotřebných dálnic. Kolik ropy by se dalo ušetřit! Kolik kamionů by zbytečně nemuselo brázdit naše dálnice! Kolik by se mohlo uspořit na opravách opotřebovaných silnic!

Nejparadoxnější je, že toto evidentní plýtvání může někdo vydávat za prorůstové opatření. Jistě, zvyšuje se tím zaměstnanost, protože je potřeba vyrobit více kamionů, stavět nové dálnice, spediční firmy si mnou ruce. Roste díky tomu HDP. Ale můžeme zabetonovanou krajinu, ovzduší plné jedovatých zplodin a zvýšenou hladinu hluku vydávat za skutečný růst našeho blahobytu? Vždyť ušetřené peníze a přírodní zdroje by bylo možné investovat podstatně efektivněji než na výstavbu samoúčelné dálniční sítě! V tomto odvětví se navíc ztrácejí finanční prostředky jako v bezedné díře. Přestaňme to podporovat, prosím.

Pátrání po příčinách dnešního stavu

Naši předci byli sužováni strachem z hladu a trpěli nemocemi z nedostatku jídla. V posledních několika desetiletích mají lidé v hospodářsky rozvinutých částech světa naopak obavy z přemíry potravin, protože mnozí trpí chorobami způsobenými jejich nadměrnou konzumací. Jak je možné, že se v poměrně krátké době zcela převrátil náš vztah k jídlu?

Klíč k rozluštění této záhady je třeba hledat už ve druhé polovině 19. století. Díky železnici a námořním parníkům tehdy došlo k rozmachu dálkového obchodu se zemědělským zbožím. Jeho přepravu na velké vzdálenosti umožnily vynálezy v oboru chladírenské a mrazírenské techniky. Tento pokrok významně přispěl k odstranění hladomorů v průmyslovém světě. Uvolnilo se tím sepětí jídla s územím, kde bylo vyprodukováno, čímž se lidstvu do značné míry odcizilo.

Zkusme si ono odcizení přiblížit na zjednodušeném příkladu výroby chleba. Tisíce let si lidstvo opatřovalo chléb velmi namáhavým způsobem. Rolník musel nejprve vlastnoručně zasít obilí. Pokud mu úrodu nezničilo sucho nebo přemnožení škůdci, mohl se chopit jednoduchého (od antiky zpravidla železného) srpu a horečně sklízet. Poté bylo obilí nutno vymlátit. Házelo se proto pod kopyta domácích zvířat, později se k výmlatu začaly používat dřevěné hole s plochými konci (cepy). Vymlácené zrno bylo zapotřebí oddělit od plev. Vyhazovalo se tedy vzhůru, aby plevy odnesl vítr. Teprve od konce 17. století bylo zdlouhavé rozhazování obilí dřevěnou lopatou nahrazováno ručními strojky (říkalo se jim fukary, fofry či větráky). Rolník zrno následně drtil mezi kameny, od 5. století před naším letopočtem se mlelo ručními mlýnky (žernovy). Výrazně našim předkům usnadnily práci vodou či větrem poháněné mlýny, které se po Evropě rozšířily v průběhu středověku. Ze získané mouky nakonec rolníkova žena upekla chléb. Lidé v hospodářsky rozvinutých zemích si jej dnes mohou koupit v nejbližším obchodě, aniž by věděli, kdy, kde a jak byl vyroben.

Ve vyspělých státech pracuje dnes v zemědělství poměrně nízká část populace. Zatímco ještě kolem roku 1900 byla jedna pracovní síla schopna uživit jen pět osob a v polovině 20. století zhruba dvojnásobek, do 80. let se tento počet rapidně zvýšil na 45-67! Prakticky veškerou práci za nás dnes vykonají lidé obsluhující kombajny a jiné zemědělské stroje.[3]

Jaké to má následky? Potraviny v posledních několika desetiletích ztratily svoji původní vysokou hodnotu. Nezanedbatelné množství jídla dnes končí v odpadkových koších. Je naprosto nepředstavitelné, že by neolitický či středověký rolník podobně naložil se svým pracně vyrobeným chlebem.

Zdánlivě neřešitelný problém

Hladomory v rozvojových zemích, ubývání pralesů či globální oteplování jsou problémy, které nevznikly ze dne na den a které nelze vyřešit mávnutím kouzelného proutku. Bylo by však velkou chybou o jejich řešení vůbec neusilovat. Jedním ze společných jmenovatelů těchto globálních problémů je neefektivní plýtvání přírodními zdroji, jež řešitelné je.

Základním předpokladem příznivého obratu je naše spotřebitelská odpovědnost. Jako zákazníci, rodiče či vedoucí dětských kolektivů, aktivní občané a svéprávní voliči máme značnou moc změnit stávající neuspokojivou situaci k lepšímu. Stačí při nakupování trochu přemýšlet. Nakupujme jen tolik jídla, kolik jsme skutečně schopní spotřebovat. Upřednostňujme produkty domácího původu před těmi, které cestovaly tisíce kilometrů.[4] Dávejme přednost vejcím od „šťastných slepic“ z volného výběhu před těmi ze „slepičích koncentráků“. Všechny pokrmy bychom samozřejmě měli poctivě dojídat. A snažme se tyto návyky předávat i dětem. Řada neziskových organizací připravuje vzdělávací programy související s touto problematikou. Znamenitý projekt realizuje kupříkladu občanské sdružení ELEMENTY, které nabízí zájemcům možnost vlastnoruční výroby sýru nebo upečení chleba v domácí peci.

V další fázi pak můžeme vyvíjet tlak na naše volené zástupce na úrovni měst, krajů, celého státu i Evropské unie. K neekonomickému využívání potravin přispívá totiž i nešikovná legislativa. V České republice se například obchody zbavují nejen zkaženého jídla, nýbrž i zcela nezávadného zboží s prošlým datem trvanlivosti. Kdyby tuto část svého sortimentu chtěli věnovat charitě, museli by obchodníci platit z těchto darů DPH. Když prošlé potraviny vyhodí do kontejneru, platit tuto daň nemusí (viz článek Milion tun potravin končí v koši. Aby se nemusela platit daň). Originálním způsobem se s tímto stavem snaží bojovat skupina dobrovolníků, která si říká Food not Bombs (Jídlo ne bomby). Tito nadšenci připravují pokrmy pro lidi bez domova ze surovin, které supermarkety vyhazují jako bezcenné (viz článek T. Brolíka Je to dobrý? Je. Je to zkažený? Ne).

O anglické kuchyni

Na odlehčení připojím ještě několik poznámek k tomu, jak se v Anglii stravuji. Možná někdo čekal, že bude tomuto tématu věnován celý článek. Kdybych ale měl psát jen o tom, jak se mám a co dělám, do psaní blogu bych se asi vůbec nepouštěl. To jsou věci pomíjivé, nedůležité. Mám za to, že publikování úvah, myšlenek a názorů, jež poukazují na naléhavé problémy naší doby, je daleko smysluplnější.

Bez pořádné snídaně bych nebyl schopen odvést dobrý pracovní výkon. Tradiční ostrovní snídani jsem ochutnal jen jednou při loňské účasti na pracovním táboře ve Wallesu. Ta zahrnuje míchaná nebo smažená vajíčka, slaninu, šunku, párky nebo klobásu, osmažená rajčata a žampióny, fazole a opečené toasty. Ze složení je patrné, že taková snídaně není právě nejzdravější. Slovo tradiční neznamená, že by většina Britů takto snídala každý den. Na zdlouhavou přípravu má v běžný pracovní den čas jen málokdo. Ani já nesnídám ostrovně. Většinou se spokojím s třemi tenkými krajíci tmavého měkkého celozrnného chleba a kouskem tvrdého sýru čedaru. Tento sýr (v originále Cheddar) jsem si velmi oblíbil. K tomu si obvykle uvařím hrnek mátového nebo heřmánkového čaje.

Na svačiny Angličané nejsou moc zvyklí. Když mám hlad, někdy překlenu mezeru mezi snídaní a obědem kouskem ovoce, jablka nebo banánu. Je zvláštní, že jablka jsou tu dražší než banány. V poslední době jsem zjistil, že z regálů v mém městě úplně vymizela britská jablíčka. Nahradila je produkce z Jihoafrické republiky a Chile, která je cenově srovnatelná, někdy i levnější, než tuzemská. Dovoz jablek z takové dálky však nemíním podporovat. To už si radši koupím banány s označením FAIRTRADE (spravedlivý obchod). Ty se sice do Evropy dopravují také přes půl zeměkoule (z Ekvádoru či Dominikánské republiky), značka FAIRTRADE je však zárukou toho, že při jejich sklizni byla dodržena základní lidská práva a nebylo bezohledně devastováno životní prostředí. To znamená, že pracovníci na plantážích s banánovníky dostali přiměřenou odměnu a že se na této fyzicky náročné práci nemusely podílet děti (viz kampaň Za férové banány).

Na oběd máme jen půl hodiny, není tedy čas na žádné velké vyváření. Já většinou obědvám vločkovou kaši. Aby to nebylo tak jednotvárné, střídám různé příchutě. V obchodech je možné najít ovesné vločky s rozinkami, medem a mandlemi, mangem, skořicí či jablkem a borůvkami.

Hlad, který se dostavuje před koncem pracovní doby, zaháním čokoládovou nebo müsli tyčinkou. Zatímco slaným poživatinám (zvláště křupavým bramborovým lupínkům a hranolkům) se úplně vyhýbám, sladké pochutiny si odepřít nedokážu. Dříve mi tabulka čokolády vydržela několik měsíců. To se mi v poslední době nestává. I moje spotřeba sušenek o něco vzrostla. Možná to souvisí s tím, že mám při současné práci více pohybu a tělo chce tímto způsobem vrátit vydanou energii zpět. Možná je to reakce na celkovou proměnu jídelníčku.

K večeři si dám buď zase celozrnný chleba se sýrem, nebo křupavé müsli s mlékem, případně si něco uvařím. Baví mě experimentovat se zeleninou. Mám rád zeleninové polévky, rizoto i těstoviny se zeleninou. Je možné různě kombinovat tyto suroviny: brambory, rýže, brokolice, květák, cibule, česnek, jarní cibulka, mrkev, vejce (samozřejmě od slepic z volného výběhu), sýr čedar. Ať tyto ingredience namíchám jakkoliv, vždycky mi výsledný pokrm chutná. Párkrát jsem se taky pustil do smažení bramboráků nebo bramborových placek.

Anglická jídla mám možnost ochutnat přibližně jednou do měsíce, když naše centrum pořádá nějakou větší víkendovou akci. Při takových příležitostech obvykle nechybí brambory ve slupce (anglicky zvané jacket potatoes) se sýrem, máslem, párkem, sladkou kukuřicí, hrachem, vejcem, rajčaty a okurkami. Často se účastníkům těchto akcí servíruje také takzvaný „pastýřův koláč“ (shepherd´s pie), což je mleté maso zapečené v troubě s bramborovou kaší. Třetím hojně připravovaným pokrmem je kuře v nádivce houbami (chicken and mushroom pie) s bramborovou kaší, hrachem a omáčkou ze šťávy masa. Jako zákusek se obvykle podává drobenka s horkými kousky jablek zalitá sladkou žlutou omáčkou uvařenou z mléka, vajec a cukru (apple and custard crumble).

Jacket potatoe (brambora ve slupce)

V prosinci nás vedoucí centra Belchamps pozval do restaurace na slavností předvánoční večeři. Mohl jsem tedy okusit i tradiční britský vánoční pokrm – pečeného krocana s oblohou. Kromě plátků krocana (roast turkey) večeře sestávala z párku zabaleného ve slanině (pig in a blanket), vařených brambor, květáku, mrkve, hrachu, kapusty a pastináku, hnědé omáčky a zákusku z litého těsta (Yorkshire pudding).

Na závěr si neodpustím drobnou perličku. Na obalech potravin v britských obchodech jsou uvedeny různé užitečné informace, například to, zda je nabízené zboží vhodné pro vegetariány. Docela mě pobavilo, když jsem tuto instrukci našel na lahvi s minerálkou.


[2] Nicholas ORSILLO – Vojtěch KOTECKÝ, Co mají společného vlk hřivnatý, děti v brazilském slumu a kuře ze supermarketu? České velkochovy a expanze sóji v Latinské Americe, Hnutí DUHA 2009. (studie ke stažení ve formátu pdf)
[3] K hodnotě jídla v proměnách věků více Massimo MONTANARI, Hlad a hojnost. Dějiny stravování v Evropě, Praha 2003; Josef a Lydia PETRÁŇOVI, Rolník v evropské tradiční kultuře. Praha 2000.
[4] Vynikajícím nápadem je například projekt bedynky.cz, který pomáhá dostat lokální a sezónní potraviny ke spotřebiteli.

Žádné komentáře:

Okomentovat