neděle 26. února 2012

Ve světě lan, úchytů a karabin

Asi bych tuhle práci nedokázal dělat každý den od rána až do večera: Neustále dětem i dospělým návštěvníkům utahovat sedáky, hlídat, aby měli prázdné kapsy a zavázané tkaničky, kontrolovat, zda jsou všechny karabiny pořádně zašroubované, vázat uzly, za chvíli je zase rozvazovat, celou dobu se tvářit příjemně, šikovné lezce povzbuzovat a ty méně šikovné ještě víc. Netvrdím, že profese instruktora lanových aktivit nemá smysl. Právě naopak, takový instruktor pomáhá lidem překonávat strach z výšek, učí je důvěřovat ostatním, umožňuje jim získat nezapomenutelné zážitky či jen strávit příjemné odpoledne plné aktivního pohybu.

Skok důvěry

Kdybych měl ale provádět jak na běžícím pásu pořád ty samé úkony, bylo by to podobné, jako když jsem dělal v muzeu lidového stavitelství na Veselém Kopci několik hodin denně průvodce lidem vcházejícím do místního mlýna. Dopoledne jsem jim plný nadšení říkával spoustu zajímavostí, jimiž jsem okořeňoval svůj výklad. I když jsem se snažil své proslovy různě obměňovat, odpoledne jsem už míval občas pocit, že místo mě mluví gramofon schovaný v některém z vystavených pytlů s moukou. Návštěvníci chodili obvykle v malých skupinkách zhruba v pětiminutových rozestupech. Sotva jsem se s jednou rozloučil, objevila se ve dveřích jiná. Ke konci směny jsem nově příchozí už jen zdravil, aby o mně věděli, seděl na lavičce a čekal, jestli se mě sami na něco nezeptají. Mnohem raději jsem měl prohlídky celým areálem, při nichž nemusí člověk stále dokola opakovat omezenou zásobu informací.

Mlýn na Veselém Kopci

Úvaha o jednotvárnosti práce zaměstnanců lanových center se v mé mysli vynořila při loňském výletu za lezeckou stěnou do Basildonu (viz článek Rozmanitý program prvních týdnů). V centru sportovních a zážitkových aktivit, kde momentálně působím, je v zimních měsících každá hodina lezení či slaňování naopak vítaným zpestřením, odpočinkem od uklízení a údržby areálu. Činnosti vyžadující jistící lana jsou zároveň zábavnější než dohlížet u nafukovacích matrací, aby se děti zouvaly a neskotačily na nich víc, než je zdrávo. Proto jsem rád, že se mi včera podařilo získat oprávnění na vysoká lana a slaňování. Zvýšil jsem si tak opět svoji instruktorskou kvalifikaci, která doposud sestávala z lukostřelby, střelby vzduchovkami, šermu fleretem a lezení s jedním lanem.


Nejsem si jistý, zda se hodí tuto úvahu zveřejňovat. Patrně většina lidí je dnes ráda, že vůbec má nějakou práci, byť jednotvárnou. Co by tomu asi řekli pokladní v supermarketech nebo lidé pracující přes noc u pásu? Nevím, ale pořád doufám, že moje budoucí povolání bude mít ambicióznější poslání než jen zprostředkovávání sice ušlechtilé, ale pomíjivé zábavy. Chtěl bych vést a vychovávat budoucí generace ke kritickému myšlení, samostatnosti, odpovědnosti, solidaritě a otevřenosti vůči okolnímu světu. Chtěl bych se podílet na budování mostů porozumění mezi lidmi různých etnik a národností. Současně bych rád pečoval o naše hmotné i nehmotné kulturní dědictví a o přírodu, která nás obklopuje, abychom obojí mohli v co nejlepším stavu předat těm, co přijdou po nás.


Pokud se mi mé neskromné přání nesplní, budu o to usilovat alespoň ve svém volném čase jako dobrovolník.

Žádné komentáře:

Okomentovat