úterý 22. listopadu 2011

O jízdě na kajaku, šermu a sbírání odpadků

V poslední době probíhají zážitkové programy většinou jen o víkendech. Ve všedních dnech se věnujeme zvelebování našeho centra. Na řadu proto přichází hrabání, zametání, házení lopatou, přibíjení hřebíků, natírání, praní výstroje, vybírání mechu a listí z okapů či sběr odpadků. Někdy je práce jednotvárná a nemůžeme se dočkat večera, jindy se činnosti střídají a den uteče celkem rychle. V každém případě se zázemí centra naší zásluhou pozvolna, ale očividně mění k lepšímu.

Plastové zátiší
Některé pracovní úkony jsou však vskutku sisyfovské – především úklid toalet a sprch nebo sbírání nepořádku. Jeden den má člověk dobrý pocit, že se podařilo prostranství pěkně uklidit, a druhý den může začít skoro od nuly. Je proto nutné přistupovat k plnění těchto úkolů pozitivně. Udělalo mi třeba radost, když jsem se naučil ovládat tyč s kolíčkem místo hrotu, kterou používáme na sbírání odpadků. Ze začátku jsem těžce zápolil s každým papírkem, než jsem přišel, jak na to. Jednou jsem pak šel sám čistit les. Mohl jsem se procházet čerstvě napadaným listím, nahlas si prozpěvovat, aniž by mě někdo slyšel (nebo si aspoň myslet, že mě nikdo neslyší) a procvičovat si oči zaostřováním do křovisek, v nichž jsem tu a tam zahlédl nějakou plechovku nebo plastovou láhev. Bylo to příjemně strávené dopoledne, přesto mám zlost na všechny, kdo odhazují odpadky na zem a hyzdí tím prostředí, v němž žijeme. Místo nekonečného sbírání odpadků by se dalo udělat tolik smysluplnější práce!


Adam sjíždí do vody
Nedávno jsme společně vyrazili do města Brentwood, kde se nachází centrum zážitkových aktivit, které je velmi podobné tomu našemu. Na rozdíl od nás tam mají jezírko a sklad s kajaky. Kvůli tomu jsme tam jeli. Než jsem stačil usednout do svého vypůjčeného kajaku, dva z mých spolupracovníků, Jon a Abbie, se při divokém pádlování otočili dnem vzhůru. Jon přitom „utopil“ svoje brýle. Svoje zaostřovadla jsem proto radši nechal na břehu, přesvědčil se, jestli mám dobře zapnutou záchrannou vestu a opatrně poprvé v životě nastoupil do kajaku. Zpočátku se plavidlo pohybovalo velmi nekoordinovaně: občas dopředu, často doprava či doleva. Po chvíli intenzivního pádlování jsem dospěl k závěru, že kajakáři musejí mít hodně dobře vypracovaná ramena. Střídavě jsem obeplouval malý ostrůvek a nabíral síly k dalšímu okruhu. Po necelých dvou hodinách už jsem byl schopen plavit se jakžtakž rovně kupředu. Hlavně jsem byl rád, že jsem se ani jednou nepřeklopil.

Šermířské zátiší
O uplynulém víkendu jsme absolvovali kurz šermu. Šerm je jedním z programů, který figuruje v nabídce našeho centra. Je to další z řady sportů, které jsem předtím neměl možnost vyzkoušet. Věděl jsem, že je na programu letních olympijských her, ale naši šermíři na nich – co pamatuju – nikdy nevybojovali žádnou medaili.[i] 
Na kurzu jsem se dozvěděl, že existují dokonce tři olympijské disciplíny – kord, fleret a šavle. Bylo pro mě novinkou, že na konci sportovní verze těchto zbraní je takový malý špunt, riziko zranění je tedy minimální (pokud člověk nosí masku, rukavici a neprodyšnou bílou bundu, která se zapíná na zádech).
My jsme se učili šermovat s fleretem. Musel jsem se naučit teorii šermu včetně speciální terminologie (pro některé pojmy ani neznám české ekvivalenty), abych obstál u závěrečného testu. To se podařilo, získal jsem 19 bodů z 20 (potřeba bylo alespoň 16). Samotný šerm mě docela bavil a náš trenér moji techniku ke konci kurzu ocenil pochvalou. Na tomto sportu se mi líbí, že rozvíjí postřeh a schopnost koordinace pohybů. Zároveň při šermířském zápolení dochází k důkladnému posilování svalů na nohou. Jen šermířská chůze je poněkud nepřirozená.



[i] Radši jsem si to ověřil, abych nemystifikoval: Naši šermíři vybojovali poslední olympijské medaile v roce 1908 (to už se po světě moc pamětníků nepohybuje). Ale mamka mě správně upozornila, že šerm (konkrétně kordem) je i součástí moderního pětiboje, v němž naši reprezentanti v poslední době nějaké úspěchy zaznamenali – naposledy v roce 2004, kdy Libor Capalini vybojoval bronz. Více o úspěších českého šermu: http://www.olympic.cz/cz/sporty/769/historie

Žádné komentáře:

Okomentovat