Minule jsem tu uveřejnil článek o dětské práci v rozvojových zemích. V rámci přípravy na další
přednášku zaměřenou na rozvojovou politiku jsem se dále zajímal o to, jaké
možnosti má společensky uvědomělý spotřebitel. Narazil jsem přitom na velmi
zajímavé stránky http://www.aktiv-gegen-kinderarbeit.de
(aktivně proti dětské práci), kde jsou k dispozici přehledné tabulky
firem, které obchodují s oblečením a potravinami (včetně čokolády). Doprovodné
informace jsou sice uvedeny v němčině, ale k základní orientaci
nejsou znalosti němčiny nutné. Přístup hodnocených firem je posuzován podle čtyř kritérií:
1. Politika podniku namířená
proti dětské práci (v ideálním případě by toto mělo být výslovně uvedeno v etickém
kodexu firmy).
2. Nezávislé kontroly na všech
stupních výrobního a dodavatelského řetězce.
3. Výtky týkající se dětské práce
– jsou-li opodstatněné (pokud ano, jakým způsobem k nim daná firma
přistupuje).
4. Angažovanost firmy v otázce
dětské práce.
U každého z těchto kritérií obdržely firmy značku zelené, žluté, nebo červené barvy. Zelená barva značí, že společnost se ve svém etickém kodexu jednoznačně vymezuje proti dětské práci, probíhají nezávislé kontroly výrobců a dodavatelů, neexistují žádné podložené výtky týkající se dětské práce a podnik se dlouhodobě a aktivně angažuje proti dětské práci (nejen příležitostnými finančními příspěvky). Žlutá barva znamená částečné plnění daného kritéria, červená jeho neplnění. Není-li u čtvrtého kritéria žádná značka, znamená to, že není možné dohledat informace o relevantní společenské angažovanosti firmy proti práci dětí.
Co můžeme z několika vystavených
tabulek vyčíst? Začněme u firem, které obchodují s potravinami.
Je zajímavé, že společnost Tschibo ve svém etickém kodexu brojí proti dětské
práci, ale ve skutečnosti proti ní nepodniká žádné účinné kroky. O poznání lépe
je hodnocena značka Jacobs, třebaže i ona vykazuje určité nedostatky v kontrolách
výrobců a dodavatelů. Podobně jako Tschibo propadla v hodnocení též
společnost Ferrero prodávající čokoládové pralinky, vajíčka či pomazánku
Nutella. Z prodejců čokoládových produktů dopadly nejlépe méně známé
značky Alpro Soya, Chocri a Zotter.
V kategorii oblečení
mě svým nepříznivým hodnocením zklamala značka Gore-Tex. Naopak velmi dobře si
v šetření vedou například společnosti Deichmann či Mammut. Tyto výsledky
můžeme částečně porovnat s českou Zprávouo společenské odpovědnosti firem v outdoorovém průmyslu v rámci jejich dodavatelského řetězce z roku 2010. Z dotazníkového šetření
realizovaného v rámci kampaně Ušili to na nás!
vyplynulo, že jen malá skupina firem věnuje náležitou pozornost problematice
pracovních podmínek ve své výrobě. Do této skupiny patří společnosti Mammut,
Jack Wolfskin nebo Odlo. Nepříznivě byla hodnocena například česká firma
Hannah, která dotazník – možná ke své škodě – nevyplnila.
Než vyrazíte na nákupy, podívejte
se prosím na tabulky a zprávu, na které v tomto článku odkazuji. Myslím si, že
společenská odpovědnost prodávajících firem by měla být pro uvědomělé
spotřebitele při nakupování přinejmenším stejně důležitým hlediskem jako cena,
kvalita, chuť či estetický vzhled výrobku. Zvýšený tlak na prodejce je
pravděpodobně jedinou cestou, jak zajistit důstojnější pracovní podmínky lidem
v rozvojových zemích, kteří se nacházejí na začátku výrobního řetězce.
- Tipy na etické Vánoce
- Ušili to na nás!
- STOP dětské práci – je lepší chodit do školy
- Kdo se potí za naše trička?
- Aktiv gegen Kinderarbeit
- Clean Clothes Campaign (kampaň za čisté oblečení – v angličtině)
- Kampagne für Saubere Kleidung (kampaň za čisté oblečení – v němčině)
- Tödliche Kleidung (článek na německém serveru Zeit Online)
- Der Preis der Blue-Jeans (dokumentární film v němčině)
K článku jsem přidal dva relevantní odkazy, které jsem našel před chvílí:
OdpovědětVymazat1. Tipy na etické Vánoce - http://www.rozvojovka.cz/clanky/1245-tipy-na-eticke-vanoce-soutez.htm
2. Česká kampaň Stop dětské práci - http://www.stopdetskepraci.cz/index.php?id=173&idp=205
Zajímavá je také kampaň o výrobě hraček, kde certifikace nexistuje v podstatě žádná, tudíž ani kontrola výroby: http://www.svetvnakupnimkosiku.cz/o-kampani-1/
OdpovědětVymazat(Viz kampaň Víte s čím si hraje pod záštitou projektu Svět v nákupním košíku.)
Doporučuji také dokumentární film Dílna na hračky (Santa´s workshop): http://www.youtube.com/watch?v=yF8jUDzz5bE
Díky za přidané odkazy, Laduš. Dokument Santa´s workshop je v mnohém podobný filmu Der Preis der Blue-Jeans, na který odkazuji pod článkem.
VymazatI pro odvětví hraček existuje srovnání společenské odpovědnosti firem na webu Aktiv gegen Kinderarbeit - http://www.aktiv-gegen-kinderarbeit.de/firmen/branchen/spielwaren/
Docela dobře si vede třeba značka Lego. Ale je pravda, že průzkum se týká jen problematiky dětské práce a neřeší nelidské zacházení s dospělými pracovníky.