pátek 14. prosince 2012

Jak se rozhodovat při nákupu vánočních dárků

Minule jsem tu uveřejnil článek o dětské práci v rozvojových zemích. V rámci přípravy na další přednášku zaměřenou na rozvojovou politiku jsem se dále zajímal o to, jaké možnosti má společensky uvědomělý spotřebitel. Narazil jsem přitom na velmi zajímavé stránky http://www.aktiv-gegen-kinderarbeit.de (aktivně proti dětské práci), kde jsou k dispozici přehledné tabulky firem, které obchodují s oblečením a potravinami (včetně čokolády). Doprovodné informace jsou sice uvedeny v němčině, ale k základní orientaci nejsou znalosti němčiny nutné. Přístup hodnocených firem je posuzován podle čtyř kritérií:

1. Politika podniku namířená proti dětské práci (v ideálním případě by toto mělo být výslovně uvedeno v etickém kodexu firmy).
2. Nezávislé kontroly na všech stupních výrobního a dodavatelského řetězce.
3. Výtky týkající se dětské práce – jsou-li opodstatněné (pokud ano, jakým způsobem k nim daná firma přistupuje).
4. Angažovanost firmy v otázce dětské práce.

U každého z těchto kritérií obdržely firmy značku zelené, žluté, nebo červené barvy. Zelená barva značí, že společnost se ve svém etickém kodexu jednoznačně vymezuje proti dětské práci, probíhají nezávislé kontroly výrobců a dodavatelů, neexistují žádné podložené výtky týkající se dětské práce a podnik se dlouhodobě a aktivně angažuje proti dětské práci (nejen příležitostnými finančními příspěvky). Žlutá barva znamená částečné plnění daného kritéria, červená jeho neplnění. Není-li u čtvrtého kritéria žádná značka, znamená to, že není možné dohledat informace o relevantní společenské angažovanosti firmy proti práci dětí.

Co můžeme z několika vystavených tabulek vyčíst? Začněme u firem, které obchodují s potravinami. Je zajímavé, že společnost Tschibo ve svém etickém kodexu brojí proti dětské práci, ale ve skutečnosti proti ní nepodniká žádné účinné kroky. O poznání lépe je hodnocena značka Jacobs, třebaže i ona vykazuje určité nedostatky v kontrolách výrobců a dodavatelů. Podobně jako Tschibo propadla v hodnocení též společnost Ferrero prodávající čokoládové pralinky, vajíčka či pomazánku Nutella. Z prodejců čokoládových produktů dopadly nejlépe méně známé značky Alpro Soya, Chocri a Zotter.

V kategorii oblečení mě svým nepříznivým hodnocením zklamala značka Gore-Tex. Naopak velmi dobře si v šetření vedou například společnosti Deichmann či Mammut. Tyto výsledky můžeme částečně porovnat s českou Zprávouo společenské odpovědnosti firem v outdoorovém průmyslu v rámci jejich dodavatelského řetězce z roku 2010. Z dotazníkového šetření realizovaného v rámci kampaně Ušili to na nás! vyplynulo, že jen malá skupina firem věnuje náležitou pozornost problematice pracovních podmínek ve své výrobě. Do této skupiny patří společnosti Mammut, Jack Wolfskin nebo Odlo. Nepříznivě byla hodnocena například česká firma Hannah, která dotazník – možná ke své škodě – nevyplnila.

Než vyrazíte na nákupy, podívejte se prosím na tabulky a zprávu, na které v tomto článku odkazuji. Myslím si, že společenská odpovědnost prodávajících firem by měla být pro uvědomělé spotřebitele při nakupování přinejmenším stejně důležitým hlediskem jako cena, kvalita, chuť či estetický vzhled výrobku. Zvýšený tlak na prodejce je pravděpodobně jedinou cestou, jak zajistit důstojnější pracovní podmínky lidem v rozvojových zemích, kteří se nacházejí na začátku výrobního řetězce.


Užitečné odkazy:

3 komentáře:

  1. K článku jsem přidal dva relevantní odkazy, které jsem našel před chvílí:

    1. Tipy na etické Vánoce - http://www.rozvojovka.cz/clanky/1245-tipy-na-eticke-vanoce-soutez.htm

    2. Česká kampaň Stop dětské práci - http://www.stopdetskepraci.cz/index.php?id=173&idp=205

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavá je také kampaň o výrobě hraček, kde certifikace nexistuje v podstatě žádná, tudíž ani kontrola výroby: http://www.svetvnakupnimkosiku.cz/o-kampani-1/
    (Viz kampaň Víte s čím si hraje pod záštitou projektu Svět v nákupním košíku.)

    Doporučuji také dokumentární film Dílna na hračky (Santa´s workshop): http://www.youtube.com/watch?v=yF8jUDzz5bE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za přidané odkazy, Laduš. Dokument Santa´s workshop je v mnohém podobný filmu Der Preis der Blue-Jeans, na který odkazuji pod článkem.

      I pro odvětví hraček existuje srovnání společenské odpovědnosti firem na webu Aktiv gegen Kinderarbeit - http://www.aktiv-gegen-kinderarbeit.de/firmen/branchen/spielwaren/
      Docela dobře si vede třeba značka Lego. Ale je pravda, že průzkum se týká jen problematiky dětské práce a neřeší nelidské zacházení s dospělými pracovníky.

      Vymazat