pondělí 10. září 2012

Noví lidé, přesčasy, výlety, loučení a stěhování


V březnu jsem přestal být jediným cizincem v anglickém centru zážitkových aktivit Belchamps. Zasloužil se o to Dominik, dobrovolník z Německa, budoucí učitel angličtiny a dějepisu a věrný fanoušek Bayernu Mnichov, který se narodil stejného dne jako já (jen o několik hodin později). Zdržel se tři měsíce. Koncem května pak řady belchampského personálu rozšířila finská studentka angličtiny a francouzštiny Sanna-Kaisa, jejíž pobyt trval přibližně dva a půl měsíce. Stěny našeho obývacího pokoje se tak kromě nepřeberné škály filmů chrlených neúnavným videopřehrávačem dočkaly rozhovorů vyšší intelektuální úrovně než doposud. Z anglické komunity se k našemu mezinárodnímu debatnímu kroužku přidával hlavně Adam.

V květnu do našeho centra začaly přijíždět školní výpravy. Údržbářské práce tudíž musely ustoupit do pozadí, stále více času jsme trávili jako instruktoři lukostřelby, lezení na stěnu, vysokých lanových překážek a dalších sportovně-zážitkových aktivit. Tato práce mě docela bavila, leckdy však byla dost vyčerpávající. S pobytem škol bylo spojeno jejich stravování, z čehož pro mě poměrně často plynula povinnost vypomáhat kuchařkám se servírováním jídla a umýváním nádobí. Některé dny jsem tak pracoval od 7:30 do 19:30, případně od 9:00 do 21:00. V průběhu čtyř týdnů jsem odpracoval 198,5 hodiny namísto obvyklých 160, Adam dokonce 204 hodin. Jako dobrovolník jsem nedostával za přesčasové hodiny žádné odměny, opakovaně jsem proto žádal o dny náhradního volna. Argumentoval jsem tím, že práce instruktora lukostřelby či vysokých lan je velmi zodpovědná – člověk musí být neustále ve střehu – a v případě přepracování nemohu garantovat bezpečnost na svých hodinách. Moje prosby byly částečně vyslyšeny až v průběhu července.
Na přelomu června a července začali přijíždět další dobrovolníci z různých koutů Evropy, z Francie, Španělska, Itálie, Polska či Slovenska. Jejich příjezdy byly poměrně chaotické, vedení centra nebylo na takový příval nových pomocníků připravené (což mi připomnělo okolnosti mého vlastního příjezdu – viz článek Rozpačitý začátek). Zapojení nováčků do pracovního procesu nebylo příliš dobře organizované. Šéfinstruktor o nich neměl pořádný přehled, nepamatoval si jejich jména a nebyl dostatek času na jejich zaškolení.

Prostor v naší malé osadě se postupně zahušťoval a nám nezbývalo než situaci odlehčovat humornými poznámkami. Zvláště když se jednoho dne nečekaně objevila parta čtyř Španělů z Baskicka. Nikdo je pořádně nepřivítal, nikdo je nevyzvedl z nádraží, třebaže to měli přislíbené. Museli si zaplatit za odvoz taxíkem. Dvojice Španělek z Barcelony pro změnu dostala příslib ubytování v pokoji, ale musela se spokojit se stanem. Naši malou kuchyňku v době největšího přelidnění sdílelo jednadvacet strávníků! Druhým komunikačním jazykem vedle angličtiny se stala španělština, neboť třetina osadníků pocházela ze Španělska. Čtyři z nich se však po několika dnech přežívání ve stísněných a nepříliš důstojných podmínkách rozhodli vrátit do vlasti (o mizerné kvalitě pokojů jsem se zmínil již ve článku Výpisky z deníku, který si nevedu v zápise ke čtvrtku 23.2.2012).

Vedoucí centra vyžadoval od svých dobrovolníků mimořádné pracovní výkony, na druhé straně se neobtěžoval zajistit pro ně odpovídající zázemí. Tato konstelace vedla k prudkému poklesu mé motivace v tomto centru setrvat celý rok, jak jsem původně zamýšlel. Z důvodu neúměrného pracovního vytížení v té době navíc podaly výpověď obě kuchařky, které zde pracovaly za minimální mzdu. Když jsem se jedné z nich zeptal, zda jsou podobné podmínky v Anglii obvyklé, odpověděla mi, že rozhodně ne. Řekla mi, že například šéf konkurenčního skautského centra Thriftwood je hodný a přátelský člověk. Tak se v mé hlavě zrodila myšlenka změnit působiště.

Překotný příliv nových dobrovolníků měl ale i svá výrazná pozitiva. Jednalo se vesměs o velice přátelské a zajímavé osobnosti. Někteří z nich se mě nechápavě ptali, jak jsem v tomto prostředí mohl vydržet skoro tři čtvrtě roku. Radil jsem jim, ať ke svému pobytu přistupují jako k tréninku přežití v nepříznivých podmínkách. Přítomnost lidí z různých částí Evropské unie pro mě byla velice obohacující. Dozvěděl jsem se například nové informace o situaci v Baskicku (ve sdělovacích prostředcích se obvykle objevují jen zprávy o násilné činnosti separatistů). Zároveň jsem navrhl, že bychom mohli společně vyrazit na nějaký výlet. Angličané nad mým nápadem ohrnuli nos nebo si našli nějakou výmluvu, mezi ostatními však padla tato iniciativa na úrodnou půdu. Přestože přijela valná část spoluosadníků do Anglie jen na čtyři týdny, podařilo se mi zorganizovat dva úspěšné výlety (viz Obrázky z Cambridge a Obrázky z Rochestru).

Díky přesčasům, výletům a občasným večerním multikulturním besedám mi bohužel nezbývalo mnoho času na psaní nových příspěvků, kterými bych prostřednictvím tohoto blogu mohl potěšit své blízké. Každým dnem ve mně sílilo přesvědčení, že bych měl Belchamps opustit, ale počkat, dokud neodejde většina mých společníků, s nimiž jsem si rozuměl. Chtěl jsem ale zůstat ještě pár měsíců v Anglii. Rozhodl jsem se proto nabídnout své služby vedoucímu výše zmíněného střediska Thriftwood, které mi doporučila odcházející šéfkuchařka. Zhruba po týdnu čekání jsem dostal příznivou odpověď od svého budoucího chlebodárce. Domluvil jsem se s ním, že v jeho centru začnu pracovat v polovině srpna. Poté jsem zaslal výpověď svému stávajícímu šéfovi.

Koncem července jsem odjel na zaslouženou dvoutýdenní dovolenou do Německa, kde jsem se společně se skupinou ze svého skautského střediska a našeho partnerského střediska z Rottenburgu zúčastnil tábora württemberských skautů a skautek (viz článek Vzpomínky na Heidelberg, Rottenburg a německý tábor). Po návratu jsem v Londýně okusil atmosféru posledních dvou dnů olympijských her (viz Olympijské obrázky) a odpracoval posledních několik dní v centru Belchamps. Se značnou úlevou jsem se pak přestěhoval do města Brentwood, kde sídlí mezinárodní skautské centrum Thriftwood.

Žádné komentáře:

Okomentovat